„Vícejazyčná výchova otevírá světy.“
Mezinárodní online kongres 2024 pod záštitou Evy Pavlové
Tisková zpráva, 08. září 2024 ve Wordu zde.
Fotografie v tiskové kvalitě zde.
Pátý ročník mezinárodního online kongresu o vícejazyčné výchově proběhne ve dnech 16. - 19. září 2024. Kongres, pod záštitou první dámy České republiky, paní Evy Pavlové, přinese čtyři dny plné inspirativních diskuzí, rozhovorů a odborných setkání na téma výchovy v multikulturním prostředí.
Účastníci kongresu budou mít příležitost zhlédnout 20 unikátních rozhovorů a setkat se s 24 významnými hosty. Mezi nimi vystoupí světově uznávané mezzosopranistky Magdalena Kožená a Dagmar Pecková nebo česká divadelní a filmová herečka Tereza Hof. Účastníci však budou mít možnost vyslechnout také rozhovory s odborníky, kteří s vícejazyčnými rodinami pracují. Každý večer, počínaje nedělí 15. září 2024, se budou konat živá vysílání s odborníky na problematiku vícejazyčné výchovy.
Organizátorkou kongresu je Kateřina Spiess-Velčovská, zakladatelka České školy bez hranic Rhein-Main ve Frankfurtu nad Mohanem. Její projekt Průvodce vícejazyčnou výchovou, který probíhá na platformě www.vicejazycnavychova.cz, se věnuje šíření osvěty o přínosech a výzvách vícejazyčné výchovy. „Ozývají se mi rodiče z celého světa, kteří se chtějí podělit o své zkušenosti. Existuje stále mnoho mýtů o vícejazyčné výchově, například že děti budou mít zmatek v hlavě, pokud na ně bude jeden rodič mluvit česky a druhý cizím jazykem,“ říká Spiess-Velčovská.
Průvodce vícejazyčnou výchovou disponuje rozsáhlou mediatékou s více než 400 videi, která se zaměřují na konkrétní problémy a otázky bilingvní výchovy. „V Česku chybí systematická příprava pedagogů na práci s dětmi z vícejazyčných rodin. Učitelé často nevnímají jako benefit, když mají ve třídě dítě, které umí částečně česky a k tomu další jazyk. Problém však není v učitelích, ale v systému, protože na českých pedagogických fakultách se obor bilingvismus dosud nevyučuje,“ dodává Spiess-Velčovská. "Absenci informací a neznalost technik práce s vícejazyčnými dětmi je znatelná. V českém prostředí se například nerozlišuje mezi dětmi, které češtinu ovládají na úrovni cizího či zděděného jazyka. Přitom rozdíly v přístupu jsou obrovské. I to bude jedním z témat, kdy se letos budeme věnovat konkrétním postupům a zkušenostem bilingvních s různými školskými systémy."
Kongres přináší jedinečnou příležitost pro rodiče, pedagogy a odborníky, kteří se chtějí více dozvědět o tom, jak efektivně vést děti k vícejazyčnosti a překonávat překážky, které tento proces přináší. Účastníci kongresu budou mít vedle aktuálních rozhovorů také příležitost podívat se na archivní záznamy loňského kongresového ročníku. Zájemci se mohou na kongres registrovat do 17. září 2024.