Hosté 5. online kongresu o vícejazyčné výchově

16.-19.09.2024

Zaregistrujte se už nyní na náš příští kongres.

Stačí kliknout na plakát.

Kateřina Spiess-Velčovská, hostitelka (Německo)

Autorka projektu Průvodce vícejazyčnou výchovou, zakladatelka České školy bez hranic Rhein-MainSlovenské školy Rhein-Main. Vystudovala marketingové a sociální komunikace na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a University of Applied Sciences ve Wismaru. Na VOŠPgS v Kroměříži vystudovala sociální pedagogiku. Oblasti vícejazyčné výchovy a výuce dětí s českými a slovenskými kořeny se věnuje od roku 2010. Je autorkou vzdělávacího programu lingua materna Konzept® a lektorkou vzdělávacích programů v rámci Týdne češtiny ve světě organizovaných spolkem Česká škola bez hranic. Hovoří pěti jazyky, žije v Německu a má dvě děti, které vychovává vícejazyčně. 


Michala Bojarski (Francie - Česká republika)

Interkulturní psycholožka se profesně věnuje interkulturním a adaptačním tréninkům, díky nimž pomáhá lidem připravit se na různé mezinárodní situace. Aktivně pomáhá lidem, převážně Čechům a Češkám žijícím v cizině, překonávat psychické potíže. Více jak deset let vyučovala interkulturní psychologii na Univerzitě Karlově v Praze, působila na různých univerzitách v Evropě i na jiných kontinentech. Hovoří pěti jazyky, žije ve Francii a je matkou dvou dcer, které vychovává česky, polsky a francouzsky. Je spoluzakladatelkou Online psychologické poradny pro Čechy v zahraničí.
 


Jarmila Buchová (Německo - Slovensko)

Zakladatelka slovenského vzdělávacího centra Zvonček v německém Mnichově, zakladatelka a předsedkyně představenstva ISEIA - Mezinárodního institutu a asociace slovenských vzdělávacích center. Vystudovala učitelství ekonomických předmětů v Bratislavě. Vícejazyčné výchově dětí se věnuje profesionálně od roku 2007. 


Zdenka Skorunková Dati (Itálie - Česká republika)

Zakladatelka a ředitelka České školy ve Florencii. Škola zahájila pravidelnou výuku v únoru 2012, výuku poskytuje dětem ve věku 3-12 let. Zdenka Skorunková obdržela v srpnu 2022 medaile J. A. Komenského za příkladnou pedagogickou práci.


Zuzana Colin Fodorová (Francie - Slovensko)

Zakladatelka Slovenskej školy, škôlka a folklórného súboru Margarétka v Paríži. Škola vznikla v roku 2014 na podnet motivovaných pedagogičiek a folkloristiek z parížskeho regiónu. Zuzana má viac ako 20 ročnú prax vo výučbe detí, tínedžerov a dospelých na Slovensku, vo Francúzsku a vo Veľkej Británii, pedagogická činnosť v detskom folklórnom súbore a školke Margarétka v Paríži, v súbore Matičiarik v Banskej Bystrici, výučba slovenčiny pre cudzincov v AOTS-Paríž.


Tereza Hof (Island - Česká republika)

Česká divadelní a filmová herečka, která střídavě žije v Praze a Reykjavíku. Do širšího povědomí diváků se dostala díky rolím v seriálech Já, Mattoni, Dáma a Král nebo ve filmu Můj život s Bohuslavem Martinů. Je držitelkou několika festivalových a národních ocenění za klasické i alternativní divadlo a film. Je matkou jedné dcery, kterou vychovává vícejazyčně.


Jitka Kendíková (Česká republika)

Ředitelka ZŠ a Gymnázium Gutha-Jarkovského v Praze. Ve své praxi zařazuje děti ze zahraničí do českého školského systému a také přezkušuje žáky z ciziny. Zároveň je autorkou učebnic pro žáky, cizince.


Martina Kolmanová (USA - Česká republika)

Koučka, autorka projektu Celostní komunikace (USA) a klinická logopedka. Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze a Univerzitu Palackého v Olomouci. Ve své praxi ji prioritně zajímá vztah emoce - řeč - mysl a tělo. Martina žije v USA, hovoří čtyřmi jazyky a vychovává bilingvně tři děti. Je autorkou obrázkových pomůcek, pracovních sešitů, online kurzů a webové aplikace Logotron pro děti se zaměřením na rozvoj komunikace.


Magdalena Kožená (Německo - Velká Británie - Česko)

Česká operní pěvkyně. Světoznámá mezzosopranistka je vdaná za britského dirigenta Sira Simona Rattla, se kterým v Berlíně vychovává tři děti bilingvně. Jak vypadá jejich vícejazyčná výchova? Proč je pro ni důležité jazyky dětem předat? A umí její děti také česky číst a psát? Autorství fotografie: (C) Julia Wesely / Pentatone


Veronika Macleod (Velká Británie - Česká republika)

Honorární konzulka České republiky ve Skotsku, spoluzakladatelkou České školy ve Skotsku. Dlouhodobě se zasazuje o udržování české komunity. I když je samoživitelka. Jaká byla její životní cesta? A jak se žije rodiči, který je pro své dítě jediný rodilý mluvčí? Poslechněte si neobyčejný příběh silné ženy, která si vaši pozornost jistě zaslouží.


Marta McCabe (Spojené státy americké)

Založila Českou a Slovenskou školu v Severní Karolíně (USA) a zároveň působí na Duke Univerzity na oddělení mezinárodních vztahů. Je členkou asociace víkendových škol v USA, jejíž úkolem je upozornit na problematiku vícejazyčných dětí a víkendových škol pro ně.


Prof. Dr. Barbara Mertins (Německo)

Vedoucí psycholingvistických laboratoří na Technické univerzitě v Dortmundu (Německo). Jako první Češka po převratu absolvovala univerzitu v německém Freiburgu im Breisgau, získala doktorát na univerzitě v nizozemském Nijmegenu a jako první nerodilá mluvčí profesuru v Dortmundu. Hovoří devíti jazyky a žije v Německu, kde vychovává dvě děti česky a německy. Podívejte se na medailonek.


Irena Pajerová (Česká republika)

Lektorka jazyků a jazyková mentorka. Propojuje inovátory ve vzdělávání a organizuje pro ně různé akce. Je zakladatelkou vzdělávacího projektu založeného na dobrovolnictví s názvem DOBROakademie. Návrat do českého školského systému může být složitý. Jindy pozitivně vnímaná vícejazyčnost může pro pedagoga spíše přinést problém. Proč ale? A jak se s tím dá naložit?


Dagmar Pecková (Německo - Česká republika)

Mezzosopranistka, operní pěvkyně, která vystupovala na operních scénách v Berlíně, Londýně, Paříži, New Yorku či Amsterdamu. V roce 2000 obdržela cenu Thálie za roli Carmen ve stejnojmenné opeře. Střídavě žije v Německu a v Česku. Vychovala dnes již dvě dospělé děti. Jak se jí jako kosmopolitnímu člověku, žijícímu neustále na cestách, dařilo aplikovat vícejazyčnou výchovu?


Kateřina Pešáková (Španělsko - Česká republika)

Kateřina je učitelkou angličtiny. S manželem se rozhodli, že i s rodinou, která čítá tři děti, přesídlí do Španělska, ačkoliv španělsky neumí. Co vede rodinu s dětmi ve školním věku k takovému kroku? V rámci online kongresu se dozvíte, jak se cestu a s tím spojenou vícejazyčnou výchovu připravují.


Synové Kateřiny Pešákové (Španělsko - Česká republika)

Do 5. ročníku online kongresu o vícejazyčné výchově přijali pozvání také sourozenci Oskar, Maxim a Viktor. Svými slovy nastíní, jak před rokem prožívali stěhování do Španělska, jak zvládají jiný školský systém, jinou mentalitu a samozřejmě jak se jim daří zvládat jazyky. Rozhovory s dětmi bývají vzácné, křehké, autentické. Rádi bychom tímto poděkovali mamince kluků, paní Kateřině Pešákové, která k rozhovoru dala svolení.


Šárka Hauznerová Plocková (Česká republika)

Studijní poradkyně, metodička pro domácí a zahraniční vzdělávání. Na Univerzitě Karlově v Praze studovala učitelství, na technické univerzitě v Drážďanech pedagogiku. Věnuje se lektorování, mentoringu a koučinku. Do jejího portfolia patří přezkušování či individuální poradenství rodinám vracejícím se do českého vzdělávacího systému. Svou prací podporuje rodiče hledat individuální a jedinečné vzdělávací cesty pro jejich děti. Žije v Čechách, hovoří německy a anglicky a je maminkou dvou dětí. 


Kristyna Ratschan (Česká republika - Rakousko)

Kristyna je více než 16 let lektorkou němčiny, od roku 2011 vede kurzy pro vzdělávací centrum Goethe-Institut, nově spolupracuje s VHS Düsseldorf a má svůj vlastní projekt Deutsch mit Kristyna. Žila v Německu a Rakousku, kde se s rodinou pravidelně pohybují. Zároveň je maminkou dětí, které se svým rakouským manželem vychovávají vícejazyčně v Praze.


Michèle Richlick (všude a přitom nikde)

Michèle se narodila v německých Cáchách, v Německu žila až do svých 37 let. V roce 2017 se s manželem rozhodla otočit svůj život o 180o. Oba opustili dobře placená místa ve mezinárodních korporacích a vydali se na cestu kolem světa. Dnes jsou oba rodiči čtyř vícejazyčně vychovávaných dětí, protože jazyky zkrátka k cestování patří. Michèle aktuálně pobývá se svojí rodinou v Portugalsku. V rámci rozhovoru jsme si povídaly o tom, jaké to je žít mezi kulturami a jak vícejazyčnost přijímají a vnímají nejen jejich děti, ale také oni jako rodiče.


Chiara Simonová (Německo)

Chiara se narodila do českoněmecké rodiny žijící v Německu. V 7 letech se však s maminkou přestěhovala do Česka a v dospělosti se opět vrátila do Německa. Vícejazyčnost využívá nyní nejen v soukromém, ale také pracovním životě. Pomáhá jako virtuální asistentka Čechům žijicím v Německu, její náplní práce je také recruitment v rámci zprostředkování práce Čechům pod německé firmy. Jak prožívala vícejazyčnou výchovu? Jaký byl její přechod do českého školství? A jak se jí podařilo udržet němčinu v Česku stále na vysoké úrovni? Poslechněte si rozhovor dnes již dospělé bilingvní Chiary.


Každý večer v 19:00 živé vysílání!

Anna Paap

KICK-OFF Neděle 15.09.2024
Bohemistka a překladatelka, autorka projektu Česky i v zahraničí. Je spoluautorkou projektu Moje česká škola. Anna je polyglotka a žije v Německu, kde vychovává své děti bilingvně. 
Vedoucí psycholingvistických laboratoří na Technické univerzitě v Dortmundu (Německo). Hovoří 9 jazyky, žije v Německu a vychovává dvě děti bilingvně.

Marta McCabe

Úterý 17.09.2024
Založila Českou a Slovenskou školu v Severní Karolíně (USA) a zároveň působí na Duke Univerzity na oddělení mezinárodních vztahů. Je členkou asociace víkendových škol v USA, jejíž úkolem je upozornit na problematiku vícejazyčných dětí a víkendových škol pro ně.

Barbora Kalvach Frydrych

Středa 18.09.2024
Lektorka cizích jazyků, nadšenec montessori pedagogiky, kdysi aktivní sportovec a cestovatel. Barbora původně vychovávala svoje děti v umělém bilingvismu v Česku. Později se přesídlila i s rodinou do Španělska, kde děti vychovává v přirozeném bilingvismu.

Přidejte se do naší skvělé komunity ve facebookové skupině Průvodce vícejazyčnou výchovou. Společně sdílíme zkušenosti a inspirujeme se s dalšími rodinami a odborníky.